Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home/eevak541/public_html/extranet/inc/core/core_mysql_db11.php on line 22
Muistithan tänäänkin hengittää?
Perinteisen kiinalaisen lääketieteen kokonaisvaltaisia akupunktiohoitoja

Muistithan tänäänkin hengittää?

« Takaisin
18.11.2015

Perjantaina 13.11. oli Doulakan doulien lisäkoulutusta Helsingissä joogastudio Manipuran tiloissa. Kokenut joogaohjaaja ja fysioterapeutti Malla Rautaparta johdatti meidät rentouttavan hengityksen pariin. Rehellisesti sanottuna en odottanut koulutukselta kovinkaan suuria, koska hengittäminen on jo niin kovin tuttua. Hengityksen anatomiaa ja fysiologiaa olen opiskellut yliopiston anatomian tunneilla ja hengityksen vaikutuksia on ihmetelty lähes jokaisessa doulakoulutuksessa jossa olen ollut. Hengitys ja rentous, onnistuneen synnytyksen peruspilarit. 

Miten väärässä olinkaan. Mallan hyvin vakaa ja rauhallinen olemus itsessään oli jo rentouttava kokemus tällaiselle hajamieliselle kulkijalle. Aloitimme koulutuksen tutkimalla omaa hengitystä. Uloshengityksen aiheuttamaa tuntemusta sieraimissa, syvemmällä kehossa. Vain olimme omassa tilassa, omassa hengityksessä. Kannattaa kokeilla kotona muutaman minuutin ajan millaisia ajatuksia ja tuntemuksia pieni hetki saakaan aikaiseksi. 

Vaikuttavin harjoitus oli parin kanssa tehty hengitysharjoitus. Kokeilimme eri asentoja jumppapallon avulla ja parin tehtävä oli kannustaa meitä omalla kosketuksellaan ja hengityksellään. Kuulostaa juuri siltä näin kirjoitettuna, että onhan näitä tehty, mutta pojat tämä oli erilaista. Oliko kyse minun ja oman parini juuri sopivasta samanlaisuudesta ja herkkyydestä? En usko, koska kokeilin tätä jo muutaman asiakkaan kanssa, joilta tuli aivan samankaltaista palautetta. Muutama minuutti hyvää ja laadukasta hengitystä, ihanan ja rakastavan kosketuksen kera vie aivan uusiin rentoutumisen sfääreihin. Se ympyröi koko kehon ja mielen pumpulilla sisältä ja ulkoapäin. Doulakan iki-ihana Veera kävi kuiskaamassa vieressä, että näytän sopivan valmiilta synnyttymään omassa rentouskuplassani.

Hengittänyt doula 

Miten tuollaisen rentouden voi saada aikaan? Tarvitset itsellesi jumppapallon tai kasan tyynyjä. Voit vaikka olla polviseisonnassa sohvaa vasten, jolle nostat pallon tai sopivan määrän tyynyjä mukavan asennon löytymiseksi. Puolisosi tai muu tukihenkilö on selkäsi takana. Asetu mukavaan lepoasentoon sohvaan nojaten ja ala hengittää suun kautta ulos. Keskity uloshengitykseesi ja rentouteen. Älä pakota mitään vain anna itsesi vain olla. Hengitä ulos kymmeneen, viitentoista, kahteenkymmeneen laskien, miten vain juuri tänä päivänä haluat ja kykenet. Hengitä suun kautta ulos ja nenän kautta sisään. Tukihenkilösi pitää käsiään kevyesti harteillasi ja kuljettaa käsiään selkääsi pitkin alas uloshengityksen tahtiin. Muutama minuutti tätä ja koko keho on aivan eri tuntuinen. Toimii rentouttajana arjessa, illan rauhoittajana tai vaikka synnytyksen alusta loppuun saakka. 

Viimeisimmät postaukset

<< 2017 >>
  • ei postauksia

Toteutus: VÄRIKÄS